Den framstående brittiske regissören Peter Halls legendariska uppsättning av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm från operafestivalen Glyndebourne kommer till Malmö Opera. Operan bygger på Shakespeares komedi En midsommarnattsdröm, en blandning av klassisk mytologi och engelsk folklore.
1981 hade en ny uppsättning av Benjamin Brittens opera En midsommarnattsdröm premiär på operafestivalen Glyndebourne. För regin svarade den framstående brittiske regissören Peter Hall och tillsammans med John Bury, som gjorde scenografin och kostymerna, skapade han en magisk och fantasifull föreställning som publiken och pressen älskade.
”Uppsättningen är som en målning av en stor mästare med eviga skönhetsvärden”
Uppsättningen har repriserats ett antal gånger men aldrig tidigare spelats utanför Glyndebourne. Vi är därför väldigt stolta över att få hit den till Malmö Opera. Koreografen Lynne Hockney, som arbetade med uppsättningen på Glyndebourne när den senast spelades 2016, kommer hit och ger operan nytt liv. Hon är en välkänd gäst hos oss då hon tidigare stått för koreografi och rörelseregi till Spelman på taket, Sommarnattens leende, La bohème och Jenufa.
HANDLINGEN I KORTHET
Älvkungaparet Tytania och Oberon är osams och älvriket i skogen utanför Aten är i uppror. När Oberon tar hjälp av den okynnige Puck för att hämnas på Tytania med en kärleksförtrollning, börjar allt gå snett. I skogen finns nämligen inte bara älvor utan också två unga par och ett sällskap med hantverkare som övar på en pjäs. De blir alla indragna i en härva av förtrollningar, missförstånd och kärlekstrassel under en magisk midsommarnatt.
SHAKESPEARES KOMEDI SOM OPERA
Operan En midsommarnattsdröm bygger på Shakespeares berömda komedi med samma namn. Benjamin Britten och hans livspartner, sångaren Peter Pears, bearbetade Shakespeares pjäs och skrev operan till nyinvigningen av operahuset i Aldeburgh 1960. Uruppförandet skedde den 11 juni, med Britten själv som dirigent. Inom ett år spelades den över hela Europa och blev en av Brittens mest omtyckta operor. I Sverige spelades den första gången på Kungliga Operan i Stockholm 1962.
Britten ordnade rollgestalterna och instrumenten enligt en noggrann klangplan. Alla människor i operan har traditionella röstfack, medan de övernaturliga varelserna rör sig i högre register: älvorna är gossopraner, älvdrottningen Tytania koloratursopran och älvkungen Oberon countertenor (manlig alt).
Puck sjunger inte, utan talar rytmiskt, och spelas oftast av en pojke med akrobatisk talang. En kuriositet är att Britten fick idén till hur Puck skulle framställas under ett besök i Sverige, då han såg några barnskådespelare som var mycket viga och duktiga mimare.