Tack för din medverkan!
Vi är tacksamma för alla era frågor och tankar. Vi lär oss bäst av varandra. På återseende!
Här hittar ni sammanställningen på alla era svar på frågan:
Vad är viktigt vid en scenkonstupplevelse, både för dig och för dina elever?
- Att det är spännande och att man fångas direkt. Gärna att våra elever bjuds in i föreställningen och får delta aktivt. Mystik, lekfullhet och glädje.
- Att känna sig välkommen på plats. Bra introduktion innan föreställningen börjar. Följa upp efteråt. Bra ljud och duktiga aktörer. Fin scenografi.
- Helheten sammantaget. Att få ta in genom alla sinnena. Material med hem som jag kan använda i diskussion efteråt.
- Hela upplevelsen: hänga av jackan, mingla, se föreställningen live och inte digitalt.
- Att det blir en upplevelse som tillsammans blir en helhet från att ta sig hit till att se kostymerna, operahuset, salongen, scenen, musikerna, artisterna. En härlig upplevelse med alla sinnen.
- Att det skapar/väcker nya upplevelser. Att kunna ge förförståelse till alla barn men framförallt de barn som har en NPF-diagnos.
- Upplevelser och intryck som leder till samtal och tankar utanför ordinarieundervisning. Att ge eleverna tillgång till att delta i kulturlivet.
- Att det är en upplevelse på flera nivåer. Mina elever uppskattar scenografin och kostymerna väldigt mycket. Sen är det väldigt givande med förförståelse, dvs att vi kan få material innan vi besöker er, samt frågor att ta med när vi återvänder till klassrummet. Otroligt kul när eleverna är med och skapar till teatern (jag arbetar i särskola).
- En ny upplevelse att ta med sig hem och prata om länge.
- Att man får känna att man är med om en upplevelse som gör att man blir intresserad direkt.
- Att man fångas direkt när föreställningen börjar. Bra när många olika känslor visas i föreställningen.
- Att den fångar beskådarna, väcker intresse och berör.
- Att den griper tag. Jag ör väldigt förtjust i opera, musikal och teater och vill att mina elever också ska få samma kärlek till scenkonst. Därför behöver denna upplevelse vara något lättillgänglig men med ett djup på samma gång.
- Helheten, kostymer, handling, ljud, ljus, skådespeleriet, musik, miljön och pampigheten. Inte alla elever är vana vid denna miljö.
- En kravlös upplevelse! Som ni sa så bra på streamingen: att låta sig bli drabbad. Tack!
- Att som ni nämnde: bli drabbad! Att kravlöst få uppleva och känna! Uppleva tillsammans.
- Förförståelse bakom historien som utspelar sig. Då fångar man intresset från början. Kanske lite förförståelse för vad musikal/opera/operett/balett/teater är för något.
- Välorganiserad, bra info, förhandsinfo till pedagoger och elever, fånga eleverna under föreställningen, ge dem en upplevelse de inte glömmer. Gärna i form av musikal, där man blandar sång, dans och teater. Det fattar många och alla hitta något de gillar.
- Att bli berörd på ett eller annat sätt. Känna glädje, sorg, etc. Att ämnet är intressant och mänskligt. Att även kunna lyftas mot högre sfärer och bli förtrollad.
- Att det blir en helhetsupplevelse. Att eleverna lär sig och får uppleva annat än teater i gympasalen. För att de ska klara det behöver de förberedas.
- Det behöver vara billigt eller till och med gratis om skolorna ska kunna finansiera det.
- För eleverna i min klass i grundsärskolan så är det bra med mycket musik, ljud och upplevelser för sinnena.
- Om eleverna hade haft möjlighet att träffa en av skådespelarna innan eller efter föreställningen så hade föreställningen fått ännu en dimension. Eleverna hade då fått möjlighet att ställa frågor.
- Helheten! Förberedande skolmaterial förhöjer upplevelsen! Många gånger ger materialet eleverna ett flertal perspektiv att se föreställningen på. Många elever har aldrig varit på teater, ännu mindre opera. Därför är skolbiljetterna en fantastisk möjlighet att nyttja!!
- Jag saknar era genrep! Jag hoppas att vi ånyo blir inbjudna till dem – en förmån och god förberedelse inför elevernas besök.
- Jag har bland annat gymnasieelever med autism, som är svåra att få med på nya aktiviteter då de ofta ogillar oförutsägbara situationer. För att underlätta för dem, så att besöket verkligen blir av, så har jag insett hur viktigt förberedelsen är. Att t.ex. visa bilder eller film på lokalen, skådespelarna, foajén etc kan vara avgörande för om de ska våga sig på ett besök. Där efter kan själva upplevelsen börja...
- Att låta sig fångas av magin och våga stiga in i upplevelsen och fantasin.
- Helheten, trygghet. Att få en Vi-känsla redan när vi åker hemifrån. Det ska kännas så där lite extra att vi tar steget in i operans värld. Det skulle vara roligt med en inköpsdisk för barn, så som det brukar vara när man går på operan, med typ popcorn och saft/läsk för 20kr.
- Vikten av att fantisera och känna. Att bli bekväm i att det inte alltid finns ett “rätt” svar på allt.
- Jag hade gärna sett fler föreställningen på engelska. Viktigt är såklart att man tar med sig något hem – en känsla, en tanke, glädje eller sorg, etc. Älskar en överdådig scenografi likväl som en karg och sparsam.
- Jag uppskattar när det finns färdiga förslag på för- och efterarbete i klassrummet. Ofta kan jag tänka ut saker själv, men ibland hinns det inte och ibland rör sig scenkonst utanför min egen comfort zone, och då är det skönt med färdigt material. Jag älskar när mina elever, särskilt åk 7-9, bemöts som “vuxna” och viktiga, eller som likvärdiga medmänniskor. Det gör något med dem.
- Om man som lärare fått möjlighet att se föreställningen innan man skulle komma hit med elever hade man kunnat förbereda eleverna på ett anpassat sätt. Har många elever från olika kulturer som behöver förberedas innan ett teaterbesök.
- Vi har kommit fram till att det är att vara väl förberedda, både på föreställningen och hur man uppträder sig på operan eller teatern.
- För mig är det en totalupplevelse bestående av berättelsen, miljön och dem jag är där med. Jag antar att mina elever känner likadant, men jag har också en agenda för att de ska lära sig använda stadens utbud och lära sig ett bra beteende på liknande tillställningar.
- På gymnasiet är det fint om vi på något sätt kan anknyta till kursplanen. Spelman på taket kan gå, Kinky Boots, Karmelitsystrarna; bra med ett tema som går att använda.
FRÅGOR OCH SVAR
Kontakta oss gärna om ni har fler frågor på skolombud@malmoopera.se.
Gör ni studiebesök på skolor? Finns det möjlighet att ni kommer ut till skolor och arbetar med scenkonst? Har ni drama/workshop med eleverna?
I samband med skolföreställningar har vi ofta aktiviteter där vi kommer ut till skolorna. Vi har just nu Det stora operaäventyret där vi gör ett klassrumsbesök. Ibland gör vi även skapande skola projekt, men då behöver man vara ute i god tid med sin förfrågan. Kontakta oss via skolombud@malmoopera.se.
Finns det möjlighet att komma med en liten grupp med speciella behov?
Ja det går att boka en upplevelse för en liten grupp. Kontakta oss gärna med era behov så vi kan skapa de bästa förutsättningar för ert besök. Ta kontakt med oss via skolombud@malmoopera.se
Hur skulle man kunna använda tematiken i era föreställningar i vår skolverksamhet?
Varje föreställning är unik och har sina egna teman. På vår hemsida har vi samlat inspiration och tips om hur man kan jobba med våra föreställningar: www.malmoopera.se/for-larare Kontakta oss för fler tips och råd kring en specifik föreställning.
Hur långt sträcker sig ert upptagningsområde?
Hela Skåne är vårt upptagningsområde. Kolla gärna in våra turnéföreställningar: www.malmoopera.se/malmo-opera-pa-turne
Hur introducerar ni lärarkandidater i kulturutbudsarbetet och framförallt ert arbete på Malmö Opera?
Vi har haft olika projekt och samarbeten med Lärarhögskolan genom åren, men inget återkommande. Just nu finns det inga planerade projekt, men en mycket bra idé.
Kommer ni att fortsätta detta samarbete på ett liknande sätt?
Inspirationsträffen är ett pilotprojekt där vi fått stöd från Sparbanksstiftelserna Skåne, Finn och Förs & Frosta och hoppas att kunna fortsätta arbeta på detta sätt. Att komma närmre er är fantastiskt givande och lärorikt.
Hur mycket kostar skolbiljetterna?
Var uppmärksam på att det finns ett pris för skolbiljetter och ett annat pris för paketupplevelsen Det Stora Operaäventyret.
När kan ni erbjuda billiga visningar igen?
Till hösten kommer vi att ta upp skolvisningar igen som en ny uppstart efter pandemin. Succesivt kommer vi att kunna erbjuda fler och fler möjligheter för skolvisningar.
Kan det finnas flera skolombud på en skola?
Ja! Det är bara härligt att ha fler intresserade och engagerade lärare på plats. Då kan ni samarbeta och bolla tankar med varandra. Det innebär att ni är fler som får information och utskick om skolutbudet.
Har ni även kurser för lärare på skolan?
Lärarfortbildningar kopplade till föreställningar, liknande denna, har vi haft. Men ingen generell utbildning som handlar om opera och musikdramatik generellt. Är man intresserad av en utbildning för lärare på skolan kan man alltid höra av sig till oss med en förfrågan.