Tecwyn Evans ny orkester- och körchef på Malmö Opera

Tecwyn Evans

Malmö Operas nya orkester- och körchef heter Tecwyn Evans. Den internationellt verksamme Evans, född i Nya Zeeland men boendes i Kvidinge i nordvästra Skåne, kommer senast från posten som konstnärlig chef för Aalborg Symfoniorkester.
Tecwyn Evans tillträder sin post 5 augusti 2024.

Nya Zeeländaren Tecwyn Evans har en gedigen bakgrund som frilansande dirigent, kormästare vid operafestivalen Glyndebourne samt kapellmästare och tf chefdirigent vid Graz Oper, men kommer senast från posten som konstnärlig chef vid Aalborg Symfoniorkester. Som orkester- och körchef på Malmö Opera kommer han vara chef och konstnärligt ansvarig för Malmö Operaorkester och Malmö Operakör samt ingå i husets konstnärliga ledning.

Hur kom musiken in i ditt liv?
”Båda mina föräldrar var musikaliska, min pappa sångare, min mamma pianist och korist på amatörnivå i Nya Zeeland. Min pappa sjöng professionellt och hade en framgångsrik karriär som goss-sopran i Wales på 40-talet. Jag gick med i en kyrkokör när jag var 10 och mitt familjeliv var fullt av musik. Det var oundvikligt att musik skulle spela en roll i mitt liv, men när jag växte upp trodde jag aldrig att det skulle bli mitt yrke. Jag ville bli arkitekt…”

Hur hamnade du i Kvidinge?
”Jag träffade den svenska sopranen Susanna Andersson i England i december 2006 och vi gifte oss 2009. Hon hade tidigare bott i Hässleholm. Sedan vi bott i Leipzig i två år ville vi flytta till Sverige för att komma så nära Kastrup som vi hade råd med, eftersom jag reste mycket som frilansande dirigent. Vi såg ett hus till salu i Kvidinge och resten är historia.”

Varför sökte du jobbet?
”Jag har jobbat som kormästare, kapellmästare och chefdirigent i operahus, så jag känner mig hemma i sammanhanget. Möjligheten att få vara en del av ledningen i ett fantastiskt hus som Malmö Opera och samtidigt kunna vara hemma med min familj gjorde allt väldigt attraktivt.”

Vem är din favoritkompositör?
”Ett svårt val mellan Mozart, Verdi och Puccini. Jag skulle kunna dirigera deras operor varje vecka utan att tröttna. Mozart skulle nog vinna knappt, kombinationen av musikaliskt geni, kreativitet och kopplingen mellan musik och drama är så spännande. Det finns alltid något nytt att hitta och bli inspirerad av i hans musik.”

Vilken är den viktigast skillnaden mellan att leda en symfoniorkester och en operaorkester?   
”Arbetsflöde, repertoar och det dagliga arbetet är helt olika. Båda har sina fördelar och utmaningar. Det roliga är att, vanligtvis, behöver en symfoniorkester spela mer operarepertoar och en operaorkester mer symfonisk repertoar. Att försöka balansera det är roligt.”

Du har fortfarande inte börjat, så frågan är svår, men hur tror du Malmö Operaorkester och Malmö Operakör kommer att förändras de närmaste tio åren?
”Jag skulle vilja att både orkester och kör, separat och tillsammans, fortsätter ha en stark lokal profil. Jag skulle också vilja att de fortsätter visa sig som en vital institution i regionen och landet, men också ha fortsatt möjlighet att synas internationellt. Så är det redan, men jag tycker det är viktigt även i framtiden.”

 Vad är det första du kommer att göra när du börjar 5 augusti?
”Lyssna, lära – och ta reda på hur långt jag måste gå för att hitta bra kaffe.”