Hantverket bakom Roméo & Juliette

Malmö Opera är ingen vanlig arbetsplats, här arbetar många stjärnor även bakom kulisserna. 

​Oftast designas scenografin och kostymerna för en produktion av två olika personer. I Roméo & Juliette är det dock multitalangen Emma Ryott som står för båda. Hon är en erfaren scenograf och kostymdesigner som arbetar internationellt med både opera, teater och dans. Hon har jobbat på prestigefulla scener som Deutsche Oper, Salzburgfestivalen, Theater an der Wien, English National Opera, Bolshoiteatern samt i Londons West End och på Broadway.

Många kostymdesigners är också duktiga tecknare och kostymskisserna kan ibland vara som konstverk. Från skiss till färdig kostym krävs en hel del arbete.

Operan har en egen mönsterkonstruktör och ett stort gäng skräddare specialiserade på teaterkostymer. Exempelvis har man extra bred sömsmån ifall en kostym någon gång behöver sys ut (eller in) för en annan artist. 

Är det dansare som ska bära kostymerna, som clownerna på bilden ovan, ser man till att det går att röra sig fritt utan att sömmarna spricker, till exempel med elastiskt tyg på utsatta ställen.

Scenografin görs först som skisser och skalenliga tekniska ritningar. Sen byggs en modell av all scenografi innan den slutligen börjar tillverkas i våra verkstäder. Där jobbar bland annat snickare, smeder, dekormålare och tapetserare. Den halvfärdiga scenografin transporteras på lastbil till scenen, där den byggs färdigt på plats.

Här syns ett clownhuvud som pryder scenen i Romeo & Juliette som modell, halvfärdigt i verkstan och i färdigt skick, målat och patinerat för att se slitet ut.

Läs mer om Roméo & Juliette