Teknikmästare
Magnus Hultman
På Malmö Opera sedan 2006
»Lite halvfebrig kom jag in på scenen där alla hade groteska muminmasker med långa näsor.«
Hur hamnade du på teatern?
— Jag ville hålla på med rockmusik, antingen spela själv professionellt eller jobba med det på något annat sätt, kanske i en studio. Jag snubblade in på Scen- och teaterproduktion vid Malmö högskola, sedan gled jag in på teatern.
Vilken var den första opera du såg?
— Det var Dead Man Walking. Det är fortfarande något av det bästa jag sett. Det var en aha-upplevelse, att man kunde använda operaformen för att berätta en modern historia. Det var inte bara Trollflöjten med moderna kostymer.
Vad gör en teknikmästare?
— Jag är en slags koordinator. På Verkstan är det verkligen hela paketet — ta hand om artister, sätta rätt tekniker på rätt plats, skaffa grejerna som behövs, göra scheman, sitta med på planeringsmöten, se vad som är möjligt att göra. Jag har hoppat in på scenen också.
Verkligen?
— Jag låg hemma med feber. Vi spelade Troll i kulisserna, men hade hunnit göra några föreställningar och jag tänkte att de nog skulle klara sig utan mig. Men de ringde och sa att skådespelaren som gjorde Brandmästaren var sjuk. Jag fick kasta mig in, ta på mig hans alldeles för stora kläder, fick manuset i handen och läste in replikerna på en timme. Lite halvfebrig kom jag in på scenen där alla hade groteska muminmasker med långa näsor.
Det var en snurrig upplevelse.
Vad i din arbetsbeskrivning är mest skrämmande?
— Det står säkert något om att jag ska kunna läsa noter flytande. Jag kan hanka mig igenom ett partitur, men det skulle vara skrämmande om det verkligen ställdes på sin spets någon gång.