Tidigare Dior-designer gör kostymerna till Orfeus
Orfeus i underjorden på Malmö Opera är inte bara en smått galen operett med namn som Loa Falkman, Marianne Mörck och Rickard Söderberg i rollistan. I föreställningen syns också häpnadsväckande kostymer, designade av Anja Vang Kragh – skolad på det franska modehuset Dior i Paris.
Kostymdesignern Anja Vang Kragh rättar till en detalj på koristen Marina Gustavsson Lis kostym. Bild: Katja Tauberman
– Gudarna har var sin extravagant kostym som de bär under föreställningen, i lite olika konstellationer. Det kommer att finnas så många olika detaljer på dem att publiken upptäcker nya saker under föreställningens gång, berättar kostymdesignern Anja Vang Kragh.
Hon är danskan som har en bakgrund på det stora modehuset Christian Dior i Paris, som har arbetat med Stella McCartney och gjort kostymer för stora teater- och operaproduktioner i hela Europa.
Förra året gjorde hon kostymerna till Malmö Operas uppsättning av West Side Story. Nu är hon tillbaka i huset för att skapa glamourösa kostymer till de galna gudarna i operetten ”Orfeus i underjorden”.
Pasteller, stenar och glitter
Denna operetternas operett, komponerad av Jacques Offenbach och med en historia hämtad från den grekiska mytologin, handlar om Orfeus som mot sin vilja måste ner i underjorden för att försöka återfå sin hustru Eurydike. Väl där nere har gudarna en hejdundrande fest.
– Orfeus är en komisk föreställning och jag försöker balansera det vackra med humor när jag klär gudarna. Jag vill att publiken ska få träda in i en värld som är överjordiskt vacker med pastellfärger, stenar och glitter. Det ska vara något helt annat än världen där utanför, men samtidigt måste det också finnas komik i det, säger Anja som är i full gång med kostymarbetet.
Idén att i skapandet använda sig av det vackra i balans med det komiska och lite groteska, är något som kommer naturligt hos henne. Det passar henne.
– Det är så jag alltid försöker arbeta med mina designer. Jag tycker om när det är supervackert men ändå känslan av punk eller komik.
Anja Vang Kraghs skiss till Eurydikes kostym.
Skolad hos Dior
Som designer kände hon stor gemenskap med modedesignern John Galliano som hon arbetade för i sex år på Christian Dior i Paris.
– Här fick jag lära mig att se till de stora penseldragen och inte fastna i obetydliga detaljer, att arbeta stort och djärvt. Hans förhållningssätt var att inte tänka för mycket på vad som betraktas som god smak, som kan stå i vägen för något bättre och istället ta chanser, säger Anja.
Se fler av Anjas kostymskisser här!
I Paris fick Anja modet att testa nya saker och utveckla sin stil. På Malmö Operas scen är det inte bara genom hennes kostymer som publiken får uppleva humor. Operetten är en fartfylld historia med både ironi och galenskap. Det blir modern satir av Anders T Olsson som gjort den svenska översättningen.
Loa Falkman gör sitt bästa för att hålla reda på de galna gudarna som Olympens härskare Jupiter. Marianne Mörck gestaltar den gyllene Thalia och Rickard Söderberg, Vän av ordning, lägger sig i allting.
Varje gud, totalt 18 stycken, har en kostym som symboliserar deras speciella karaktär.
– Mitt mål är att kostymerna ska göra sångarna magiska, få dem att känna styrka och nå fram på scen, säger Anja.
FAKTA: Orfeus i underjorden
En operett i två akter.
HANDLING Eurydike vill skiljas medan Orfeus försöker undvika skandal genom att spela på sin violin – musik som Eurydike avskyr. När Eurydike dör måste Orfeus ner i underjorden och hämta henne. Där har gudarna världens fest.
KOSTYM Anja Vang Kragh
MUSIK Jacques Offenbach
I ROLLERNA, BLAND ANDRA Rickard Söderberg, Loa Falkman, Marianne Mörck
REGI Elisabeth Linton
SCENOGRAFI Julia Hansen