Gudarnas uppdrag: återuppväcka människans kärlek och LUST

Hans Gefors, en av Sveriges främsta tonsättare, hör till den exklusiva skara som fått sina operor uppförda internationellt. Hans opera Der Park hade urpremiär i Wiesbaden 1992 och sätts nu för första gången upp i Sverige. Operan bygger på en dystopisk pjäs av Botho Strauss, en av Tysklands mest framgångsrika dramatiker.

 

”Sexig fantasy får operahuset att vibrera i Malmö”

Gunilla Brodrej, Expressen

Handling

Gudaparet Titania och Oberon från Shakespeares En midsommarnattsdröm kommer till vår tid för att återuppväcka människans lust, sinnlighet, sexualitet och kärlek. I en nedgången park som förvandlats till bilkyrkogård slår de sig ner med sin skruttiga folkabuss, förklädda som en slags 60-talshippies. I parken rör sig också ett gäng punkare, två gnabbande medelålders män, några par som försöker finna spänning i sina tråkiga liv och den mystiske konstnären Cyprian, som gör experiment på människor i sin verkstad, inrymd i parkens toalett.

Men nutidens stressade och aggressiva människor är inte alls mottagliga för gudarnas budskap om »peace, love and understanding«. De är upptagna av karriär, pengar och yta. De har glömt hur man umgås och är ganska främmande för varandra. Titania och Oberon byter taktik och försöker på olika sätt genomföra sitt projekt, men till deras stora sorg verkar inget fungera. Läs gärna hela handlingen för att få en rikare upplevelse. 

Rå och modern

Parken är en rå modern opera. En dystopisk skildring av människans ständiga längtan efter närhet och kärlek. Shakespeare var inte pryd när det gällde mänskligt beteende och det kan man inte heller säga om Botho Strauss. Librettot är tillspetsat, som Strauss skriver i pjäsens förord är rollfigurerna och handlingen »ockuperade och förflyttade, uttagna och utlurade ur Shakespeares atmosfär«.

Bakom Kulisserna – ERIC GREENE

 

PRODUKTIONSTEAM

Scenografi: Jens Kilian
Kostym: Mathias Clason
Ljus: Andreas Fuchs
Föreställningsdramaturg & medregi: Sonja Nemirova
Regi: Vera Nemirova
Dirigent: Patrik Ringborg

ROLLER

Titania: Hege Gustava Tjønn
Oberon: Eric Greene 
Cyprian: Zoltán Nyári
Wolf: Carl Ackerfeldt
Helma: Susanna Stern
Helen: Line Juul Andersen*
Georg: Torstein Fosmo*
Erstling: Bengt Krantz
Höfling: Stefan Dahlberg
Flickan: Eir Inderhaug
Kille 1: Johan Palmqvist
Kille 2: Tobias Nilsson
Kille 3: Eric Roos
Fabelsonen: Daniel Carlsson
Norman/Döden: Yazan Alqaq

Malmö Operaorkester

* Masterutbildning i musikdramatik i samarbete med Musikhögskolan i Malmö

Akt 1  UPPENBARELSEN

Titania ger en föreställning

 

Scen 1  Otakt
Titanias röst hörs över parken där ett gäng ungdomar hänger. Flickan och en kille kivas om vem som ska anpassa sig till vem.

Scen 2  I stadsparken
Titania försöker undfly Oberon och frågar första bästa man om att ta henne med.

Scen 3  Erstling och Höfling
Två äldre herrar, Erstling och Höfling, kommer till parken efter arbetet för samtal man till man och för att söka äventyr.

Scen 4  Titania och Oberon
Titania klagar över denna världs trånga gränser som plågar henne. Oberon talar om deras uppdrag: att uppväcka människornas sexualitet.

Scen 5  Att vara ensam
Flickan och en pojke. Snabbsex i parken för pengar.

Scen 6  Störtad (Helens scen)
Flygvärdinnan Helen har förlorat jobbet. Hon kan inte förmå sig att flyga igen, hon har gått in i väggen. Georg tar hand om henne.

Scen 7  Ympningen
Titania vänslas med parkens renhållningsarbetare, Norman. När Titania byter om till en föreställning blottar hon sig för Norman, något Helma råkar se. Med busstaket som scen sjunger Oberon och Titania för publiken som kommit förbi: Jag vet en slänt där timjan växer vilt (från En midsommarnattsdröm). Shakespeare­scenen får paren att byta partner. Chockade lämnar publiken föreställningen.

Scen 8  Det kusliga paret
Oberon och Titania konstaterar att deras försök att göra människorna betagna av kärlekens kraft inte alls lyckas i denna trångsinta värld. De båda är bara ett kusligt par i parken. Titanias tålamod börjar ta slut.

Scen 9  Den tomme kungen
Titania älskar Norman. Det gör även Cyprian. Cyprian är en dubiös vetenskapsman som slagit sig ner i parken där han söker sina offer som han kan experimentera på. Cyprian handlar med droger, kärleksamuletter och konstfigurer som han testar på vuxna och barn. Oberon använder sig av hans laborationer.

Scen 10  Glömska
Wolfs och Helmas förhållande är i kris. Hon vill locka honom till parken för att han ska komma ihåg hur det var när de var nyförälskade.

Scen 11  Det stämmer
Sammanflätade dialoger. Georg vill gifta sig med Helen. Han pratar om det med sin bästa vän Wolf. Wolf är intresserad av Helen medan Georg kan tänka sig en fling med Helma.

Scen 12  Den förstörda bilden
Titania ligger med Norman. Oberon upptäcker dem. Han ropar till henne att den höga bild av kärleken som hon vill förmedla människorna förstörs av denna jordiska, ofullkomliga kärlek. Hon vill hem till fria vidder. Han vill stanna så länge bilden av den gudomliga lusten väcks till liv i människorna. Oberon misstror Titanias avsikter och som hämnd tänker han skänka Norman till Cyprian.

Scen 13  Nattcafé
Småprat mellan Erstling och Höfling. Erstling visar en kärleksamulett som Cyprian har gjort.

Scen 14  Cyprians ateljé
Cyprian har skapat små människokopior. Wolf köper en av dem, en liten Titania.  Med den vill han vinna Helens gunst även om hon ska gifta sig med hans vän Georg.

Scen 15  Bröllopet
Paren firar bröllop. Alla betraktar Wolfs gåva, konstverket »Titania«, och pratar om den. Helma konstaterar att det inte är ett konstverk utan ett barn. Ett gräl hänger i luften.

Scen 16  Älvornas dans
Titania är besatt av Norman. Hon sjunger Hur kan man vilja lämna den här skogen/Du stannar här, med eller mot din vilja (från En midsommarnattsdröm). Oberon iakttar Titania på håll. Med Cyprians och Höflings hjälp lyckas han få en amulett om halsen på henne. Amuletten fungerar.

Scen 17  Kvinnan från en annan tid
I parken luftar det aggressiva gänget sin frustration i en protest mot allt gammalt. Titania uppenbarar sig som »Kvinnan från en annan tid« och fördriver gänget. Flickan biktar om sitt innehållslösa liv.

Akt 2  MIDSOMMARAFTON

Line Juul Andersen som Helen

 

Scen 1  Förvandlingar
För att hämnas på Höfling förvandlar Titania honom till en liten pojke. Erstling försöker våldta den drogade Flickan men misslyckas kapitalt. Erstling känner igen Höfling i den lille pojken. Killgänget försöker fånga Titania. Flickan jagar iväg killarna.

Scen 2  Veranda mot parken till
Helen förklarar för Georg att hon anser att svarta människor är mindervärdiga. Han är förfärad över att vara gift med en rasist. Plötsligt dyker Cyprian upp, hänger amuletter på Georg och Helen och försvinner igen.

Scen 3  Georg och Wolf
Georg beklagar sig för Wolf över Helens märkliga idéer och frågar Wolf: Är du säker på att vi är vakna?

Scen 4  Helma och Cyprian
Helma har beställt en amulett av Cyprian. Dess hemliga kraft ska ge henne Wolf tillbaka.

Scen 5  Tjurbröl
Kraften från Titanias amulett har satt förvandlingen i full gång. Som hämnd på Titanias kärlek till Norman låter Oberon killgänget våldta den drogade, dödslängtande Titania. I en tjurs gestalt tillfredsställer Oberon Titanias omåttliga längtan efter kärlek.

Scen 6  Längtan
Titania är galen i tjuren. Hon begär av Cyprian att han ska göra så att hon åter en gång kan bestigas av tjuren. Den motvillige Cyprian åtar sig uppdraget mot att han får Norman.

Scen 7  Kvartett
Midsommarnatt. Georg är galen i Helma samtidigt som Wolf vill återvända till henne. Alla tre vänder sig mot Helen. Helma och Helen i slagsmål. Georg lämnar Helen.

Scen 8  Den blodiga myten
Efter Cyprians manipulationer ligger Titania som ett utslaget djur på marken. Kring henne står de två paren. Den upprörde Oberon förbannar Cyprian som har missbrukat sina krafter för egen vinning och omintetgjort hela uppdraget. Oberon avträder sin gudomlighet och blir dödlig.

Akt 3   UTMATTNING

Titanias silverbröllop

 

Scen 1  Efter lång tid
Cyprian jagar den rätta proportionen. Oberon är nu en vanlig människa och heter Mittitu. Titania letar efter Oberon.

Scen 2  Cyprians död
Cyprian överraskas av Döden i Normans gestalt. Oberon sörjer sin vän Cyprians död. Han sjunger om tidens seger över kärleken och menar att Titania ska ta chansen att fly undan tiden – för Oberon själv är det försent.

Scen 3  Tidlossning
Helen, som nu bor på ålderdomshemmet, får besök av Döden och förbluffas över hur simpel han är. Georg berättar för Wolf att han inser att han förbrutit sig mot Helen genom sitt agerande.

Scen 4  Nattcafé 2
Erstlig och Höfling diskuterar som alltid. Flickan har slutligen fått ett jobb. Titania besöker Oberon på ålderdomshemmet och försöker få honom att minnas genom att sjunga midsommarvisan Jag vet en slänt.
Det fungerar inte – det är för sent.

Scen 5  Quotlibet
Titanias silverbröllop. Många är inbjudna men det kommer endast några få gäster. Fabel­sonen (Minotauren) skäms inför sin mor över att så få har kommit. Minotauren är, som son till Titania och tjuren, endast betagen i sin mor. Han drömmer om ett liv i paradiset, helt ensam med sin mor. Hans mor dansar dock redan med Döden.

”Sexig fantasy får operahuset att vibrera i Malmö”

Gunilla Brodrej, Expressen
 

”Fräcka kostymer med punkens modemormor Vivienne Westwood som stilförebild.”

Johanna Paulsson, DN (betalvägg)

 

”Ett verk som absolut tål att möte sin publik vid fler tillfällen.”

Lars-Erik Larsson, Skånskan

 

”Övertygande spel i röst och gestaltning.”

Theresa Benér, Svenska Dagbladet (betalvägg)

 

”Förföriska pendlingar i trashig gestaltning.”

Martin Lagerholm, Kristianstadsbladet 

 

”Parken är samtidigt utmanande och belönande, knepig och lättälskad.”

Per Feltzin, SR Kulturnytt

Rekommenderad ålder: från gymnasiet och uppåt

Skolbiljetter
Begränsat antal biljetter på vardagar tisdagar - torsdagar.

Pris: 70 kr

Frågor och bokningar via skolombud@malmoopera.se alt
040-20 85 00

 

INFÖR BESÖKET

Upplevelsen blir mycket bättre om man är väl förberedd och vet vad som ska hända när man kommer till teatern. Även en liten kort genomgång gör skillnad, så ge gärna dig och dina elever en liten stund innan ni kommer till oss.

• Låt er inspireras! Här på hemsidan finns handlingen och ofta bilder, filmklipp och inspirationsmaterial som ni kan använda er av.

• 45 minuter innan föreställningen börjar har vi en introduktionskvart i övre foajén. Ta gärna med dig dina elever och lyssna på den.

• Kom i god tid så att ni hinner anmäla er, hänga in ytterkläderna i garderoben och göra toalettbesök.

• Anmäl er hos foajévärden när ni kommer. Värden, som du hittar vid disken till höger om Thaliastatyn i nedre foajén, hänvisar er till era platser och svarar på frågor. I salongen är det du som lärare som har ansvaret. (Skulle det bli stökigt och du behöver stöd finns värdarna i foajén.)

• Om du går med elever som inte är vana teaterbesökare och kan det vara bra att gå igenom hur det fungerar vid ett teaterbesök (se nedan).

• Om du har frågor eller funderingar kring ert besök eller önskar material som affischer och flyers, tveka inte att höra av dig.

 

UNDER BESÖKET

• Det finns inga krav på klädsel. Kom som ni är! Häng av er ytterkläderna i garderoben, det kostar ingenting.

• En klocka ringer i foajén när det är dags att gå in och sätta sig i salongen. Första ringningen är 15 min innan föreställningen börjar.

• Gå på toaletten innan föreställningen eller i pausen. Att springa ut och in i salongen stör andra besökare och inte minst artisterna på scenen – de ser allt som händer i publiken.

• Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställning. Skärmljuset kan vara störande och även om ljudet är avstängt kan vår elektroniska utrustning påverkas.

• Man får inte fotografera eller spela in under föreställning. Det beror dels på att det stör, men det handlar också om upphovsrätt till musik, kostym, scenografi med mera.

• Måste man vara helt tyst under föreställningen? Man får så klart inte sitta och prata, men publikens reaktioner är viktiga för ensemblen på scenen. Reagera gärna på det som händer men använd ditt sunda förnuft och visa hänsyn till andra besökare i salongen.