Med sin underbara musik och en handling lika spännande som en thriller, har operan Rigoletto varit en stor publikfavorit alltsedan urpremiären. Nu sätts den upp på Malmö Opera av stjärnregissören Kasper Holten.
Handlingen
Välkommen till de rikas värld. I sitt luxuösa hem håller Hertigen hov med vräkiga och dekadenta fester. Hans ständige sidekick, den illa omtyckta Rigoletto, gör narr av allt och alla. De rör sig i en värld där allt är till salu och kvinnor är förbrukningsvaror. Under den polerade ytan är kontakterna med den undre världens kriminalitet omfattande och smutsiga.
Men Rigoletto har en hemlighet, Gilda, en älskad dotter som han håller gömd undan världens ondska. Tills den dag då ryktet börjar gå; Rigoletto håller en kvinna gömd, säkert hans älskarinna! Henne skulle Hertigen gärna slå klorna i…
”En upplevelse som var som en fusion av stark liveopera och ett besök på bion”
”Formidabel Rigoletto”
Thomas Michelsen, Politiken
En riktig triller
Operan är baserad på Victor Hugos pjäs Kungen roar sig, som Verdi ansåg vara i klass med Shakespeare. Och liksom Shakespeares mörkaste dramer är Rigoletto spännande och vacker men ack så fruktansvärd.
I operan drabbar Verdis rafflande, mäktiga musik hårt och svidande för att landa i den tröstlösa frågan: Kan man skydda sina barn från världens ondska? Det är en fråga som regissör Kaspar Holten tagit fasta på när han gör Rigoletto till en riktig thriller i "scandic noir"-stil.
Rigoletto innehåller en av operakonstens största schlagers, La donna è mobile, där hertigen visar sitt förakt för kvinnorna som han säger sig älska. Ett lysande exempel på vacker musik som döljer ett ganska mörkt budskap.
Kasper Holten återvänder med Rigoletto till Malmö Opera. Han har de senaste sju åren varit operachef på Royal Opera House Covent Garden. Dirigerar gör Karen Kamensek som är musikalisk ledare och chefsdirigent på Staatsoper Hannover. Läs mer om Kaspers uppsättning av Rigoletto.
”Ruskigt bra opera.” ”Åk och se!”
Martin Nyström, Dagens Nyheter
Hör Kasper Holten berätta om sin version av Rigoletto: