KANSKE GÅR VÄRLDEN ATT FÖRÄNDRA
Innebär begreppet tradition en samling oföränderliga läror som går i arv genom generationerna? Eller är traditionen en berättelse som (måste) utvecklas över tid? Det är frågor som upptar den fattige mjölkhandlaren Tevje i Jerry Bocks klassiska musikal med klezmerinspirerad musik. Det är också frågor som sysselsätter vår samtid.
Tevje vill bevara de urgamla judiska traditionerna och har helt klart för sig hur var och en i samhället ska uppföra sig. Utan traditioner skulle livet te sig lika skakigt som för en spelman som försöker musicera balanserande på ett tak med risk att falla ner och bryta nacken…
Tevje sätts på stora prov; döttrarna tar sig ton och vill bestämma över sina liv och själva välja de män de vill gifta sig med. Det är dock inte nog med familjekonflikterna. Dessutom hotar oro i omvärlden; förföljelser och pogromer mot det judiska samhället under de politiska motsättningarna i det revolutionära Tsarryssland.
Akt 1
Mjölkhandlaren Tevje förklarar den betydelse Guds lag har för att ge balans i de judiska bybornas liv i den ryska byn Anatevka. Han beskriver den inre judiska cirkeln av samhället och den större cirkeln som omfattar kommissarien, prästen, och andra ryska auktoriteter. Han förklarar, »Vi vill inte störa dem och hittills har de inte brytt sig om oss«. Tevje menar att utan traditioner skulle hans och de judiska bybornas liv vara lika vingliga som… en spelman på taket. (Traditsye – tradition)
Tevjes hustru Golde och de fem döttrarna förbereder inför sabbaten. Äktenskapsmäklerskan Jente berättar för Golde att slaktaren Lejser Wolf är ett gott parti för äldsta dottern Tzeitel. Golde blir glad men oroar sig för att Tevje kan föredra en mer lärd man för sin dotter.
Tzeitels två systrar, Hodel och Chava, undrar om äktenskapsmäklerskan någonsin kommer att hitta deras drömmars män (Hjälp mig, åh, hjälp mig). Tzeitel inser att fattiga flickor inte har så stora chanser men hoppas att hon kan gifta sig med sin barndomsvän skräddaren Motel.
Tevjes häst är skadad och han måste själv dra sin kärra. Han önskar att han hade en liten förmögenhet (Om jag var en rik man)
Några bybor berättar för Tevje om att en våldsam pogrom utförts i en närliggande by. Perchik, en ung revolutionär student, läxar upp dem för att de bara pratar och inte gör något. Tevje bjuder hem Perchik till sabbatsmålet och ordnar att han ska undervisa döttrarna.
Motel försöker be Tevje om Tzeitels hand men tappar modet. Familjen och deras gäster välkomnar sabbaten. (Sabbatsbön).
Tevje går till värdshuset för att träffa Lejser Wolf. Trots sina tvivel samtycker han till giftermålet med Tzeitel. Bybor, både judar och ryssar, firar förlovningen (L'Chaim).
På hemvägen möter Tevje den ryske kommissarien som varnar honom för att man planerar en demonstration mot judarna i Anatevka.
Perchik undervisar småflickorna med hjälp av de heliga skrifterna. När han blir ensam med Hodel undervisar han henne hur det går till i världen genom dans.
Tevje berättar för Tzeitel om hennes förlovning med Lejser Wolf. Golde blir överlycklig, Tzeitel förtvivlad. Motel förklarar att han och Tzeitel redan lovat varandra att gifta sig. Efter en inre kamp med sig själv samtycker Tevje till deras äktenskap. Motel och Tzeitel jublar (Vilket mirakel).
Tevje ljuger ihop en mardröm (Drömmen) för att övertyga Golde om att äktenskapet med Lejser kommer att resultera i att slaktarens första fru, Fruma Sarah, kommer att döda Tzeitel. Golde blir så förfärad att hon går med på äktenskapet mellan Tzeitel och Motel.
Några ryssar ger sig sig på Chava. Fjedka, en ung ryss, skyddar henne.
Byborna samlas till Tzeitels och Motels bröllop (Gryning, skymning). Lejser, först storsint, blir förbittrad över att det inte är hans bröllop. Perchik bryter mot traditionerna och går över gränserna mellan manligt och kvinnligt när han bjuder upp Hodel till dans. Snart följer de andra efter. Mitt under festandet dyker kommissarien och hans män upp och sätter byn i brand.
Akt 2
Tevje samtalar med Gud om de senaste händelserna. Perchik berättar för Hodel att han måste tillbaka till Kiev för att arbeta för rättvisa i världen. Nervös friar han till henne, hon säger ja och lovar att komma efter honom när han skickar efter henne (Nu har jag allt). Tevje drabbas av svåra farhågor över att tillåta ytterligare ett äktenskap utan mäklare. Till slut ger han Hodel och Perchik sin välsignelse och tillåtelse.
Kärlek tycks vara på modet! Tevje frågar Golde om hon tycker att deras arrangerade äktenskap omvandlats till kärlek (Är det kärlek?).
Jente rapporterar till Tzeitel att hon sett Chava tillsammans med Fjedka. Hon har också information om att Perchik blivit häktad.
Tevje följer Hodel till tågstation. Hon åker till Sibirien dit Perchik har skickats i fängelse (Mitt hem, mitt allt).
Byborna firar nytillkommet hos Motel och Tzeitel.
Chava lovar Fjedka att tala med Tevje om deras kärlek. Tevje vägrar att tänka tanken att dottern ska gifta sig med en ickejude. Mot denna tradition tänker han inte bryta.
Golde berättar för Tevje att Chava och Fjedka gift sig hos prästen. När Chava ber Tevje om hans godkännande, vägrar han. (Chavaleh)
Jente försöker mäkla ihop de två yngsta döttrarna med två pojkar. Den ryske kommissarien kommer med beskedet att samtliga judar måste lämna byn inom tre dagar (Anatevka).
De judiska byborna säger farväl till varandra. Några ska till USA, andra till Polen eller Det heliga landet.
Zandén och Ewerlöf står för starka skådespelarinsatser, medan den unga generationen tillför de ljuva rösterna.
DN, Johanna Paulsson
Vilken bra musikal det här är!
Kvällsposten/Expressen, Gunilla Brodrej
Rik, rörande och rolig Spelman på taket. /.../ Missa den inte!
Skånska Dagbladet, Yvonne Erlandsson
En udelt førnojelse. Fem av sex stjärnor.
Jyllandsposten, Henrik Lyding
Tidlöst drama i fin uppsättning.
Kristianstadsbladet, Martin Lagerholm
Lika drabbande som angelägen.
Kulturnytt, David Richter
Spelman på taket förblir ett toppnummer i musikalgenren.
Sydsvenskan, Carlhåkan Larsén