En luftbubbla i universums glas

Aniara, den största succén i svensk operahistoria, var den första science fiction-operan och tillika den första operan någonsin med inslag av elektronisk musik. Hypermodern vid urpremiären 1959, men lika aktuell idag som då med sitt filosoferande över mänsklighetens tillkortakommanden.

Medverkar gör bland andra Alexandra Büchel, Daniel Hällström, Lars Arvidson och Rickard Söderberg. Men dramats egentliga huvudperson är kören, som representerar Aniaras 8 000 emigranter och har en mycket viktigt roll.  

”En kulturhändelse med stort K”

Johanna Paulsson, DN

Tonsättaren Karl-Birger Blomdahl, vars 100-årsjubileum firades hösten 2016, är den främsta modernisten i svensk musikhistoria. Hans musik i Aniara är en blandning av jazz, psalm- och cabaretsång och tolvton med inslag av elektronisk musik, som gestaltar superdatorn Mimas röst. 

Handlingen i korthet

Med de sista människorna ombord lämnar rymdskeppet Aniara jorden, som är ödelagd av miljöförstöring och kärnvapenkrig. Man sätter kurs mot Mars med hopp om att skapa en ny tillvaro där. Men mitt under festligheterna en midsommarafton kastas Aniara ur kurs och resenärerna inser att mänskligheten är dömd att dö ut på en evig resa genom den oändliga rymden.

”Malmö Opera ger världens viktigaste opera, ’Aniara’.”

Tobias Lund, Sydsvenskan

Efter att ha visat emigranterna hur jorden sprängs sönder, dör deras allvetande dator Mima av sorg. Passagerarna är skräckslagna och tillvaron på rymdskeppet börjar sakta men säkert att urarta. Olika sekter ägnar sig åt domedagsprofetior, nyuppfunna religioner och orgier medan deras diktator försöker hitta en syndabock till Mimas död och skapa ordning.

Svensk kulturskatt

Operan bygger på Harry Martinsons nobelprisbelönade versepos Aniara som är en metaforisk betraktelse över mänsklighetens öde. Erik Lindegren bearbetade texten till libretto och gjorde med Martinsons ord »en buljongtärning av en oxe«. Operan hade urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm 1959 och TV-sändes året därpå. Aniara, både Martinsons versepos och Karl-Birger Blomdahls opera, hör till de viktigaste verken i svensk kulturhistoria.

Ännu aktuell

Aniara regisseras av vår chefdramaturg Stefan Johansson, som poängterar operans aktualitet. Miljöförstöringen har förvärrats sedan verket skrevs och Aniaras migranter i universum liknar de som idag vandrar över Europa och sitter på våra gator.

Radiosändning

Sveriges Radio P2 direktsände premiären den 6 maj.

ROLLER

Den blinda poetissan: Alexandra Büchel 
Daisi Doody / La Garçonne: Frida Engström 
Mimaroben: Daniel Hällström 
Chefone: Lars Arvidson
Chefstekniker 1 / Den blinde: Ole Aleksander Bang 
Chefstekniker 2: Rickard Söderberg
Chefstekniker 3: Bengt Krantz
Högkomikern Sandon: Conny Thimander 
Isagel: Tina Højlund
Den stenstumt döve: Torbjörn Lillieqvist 
Yurgdansare: Melker Sörensen, Siri Andersdotter, Emma Hägvall, Malin Karlsson, Oliwer Nilsson, Wilma Schlegel, Leo Wennerstrand, Klara Marie Zeuthen

Malmö Operakör & Malmö Operaorkester

Dansen i Libidellascenen utförs av Anna Näsström

Produktionsteam

Scenografi: Jan Lundberg
Kostym: Bea Szenfeld
Ljus: Torben Lendorph
Rörelseinstruktör Isagel: Mariane Orlando
Koreografi: Patrik Sörling
Regi: Stefan Johansson
Dirigent: Tobias Ringborg