Ringborg möter Börtz
Vid säsongens första Fredagskonsert avhandlas de eviga, existentiella frågorna i angelägen, stark och gripande musik av Daniel Börtz och ungdomligt tvära känslokast i Mozarts 25:e symfoni.
Det är två starkt känslomässiga, men väldigt olika, verk som framförs vid denna konsert. Mozart var fortfarande tonåring när han skrev sin g-mollsymfoni, och Daniel Börtz komponerade den dramatiska 13:e sinfonian när han närmade sig sin 80-årsdag.
På scenen står Malmö Operaorkester och tre sångsolister under ledning av vår förste gästdirigent Patrik Ringborg, med Stina Ekblad och Hannes Meidal som recitatörer.
Mozarts 25:e symfoni
När romantiken hade börjat spira och Sturm und Drang drog in i konsten med storm och längtan på 1770-talet, fördes den 17-årige Mozart med i den känslomässiga vågen. Musik, som haft till uppgift att vara elegant och underhållande, kunde alltså också gestalta ett inre känslosvall.
Medan Goethe satt och skrev om den unge Werthers fatala kärlekslidanden komponerade Mozart sin känsloladdade 25:e symfoni, som i denna fredagskonsert sätter an en ton av allvar och bävan inför Daniel Börtz ödesmättade sinfonia.
Börtz Sinfonia 13
Daniel Börtz väjer inte för de stora, svåra ämnena. Under sin halvsekellånga tonsättarkarriär har han valt texter som utforskar människans natur och villkor i en rad vokalverk, och även orkesterverken har en underton av allvar och reflexion.
I början av 1970-talet ansågs symfonin som konstform vara förlegad och otidsenlig, så när den unge tonsättarens kreativitet och uttrycksvilja förde honom till de stora symfoniska formerna valde han att använda den äldre beteckningen sinfonia, vilket han har fortsatt med.
Den timslånga Sinfonia 13 är Daniel Börtz hittills mäktigaste och mest omfångsrika, komponerad för stor symfoniorkester, tre sångsolister och två recitatörer. Hans sätt att bygga upp musiken i väldiga, kontrasterande block, kan föra tankarna till hans romantiska 1800-talskollega Anton Bruckner.
Från skir till drabbande
”Musiken är allt från skir och kammarmusikalisk till drabbande och monolitisk” säger dirigenten Patrik Ringborg, som greps av intensiteten och djupet i verket när han dirigerade uruppförandet i Stockholm 2019. Därefter har Ringborg lett ett hyllat framförande i Norrköping 2023, och ger nu Malmö Operas publik möjlighet att uppleva Börtz Sinfonia 13.
Texten har Daniel Börtz hämtat ur poeten, romanförfattaren och akademiledamoten Kjell Espmarks diktsamling Skapelsen, en djupdykning i mänsklighetens mörka historia av krig, förföljelser, flykt och död.
Börtz säger att den aggressivitet, våldsamhet och bitterhet som präglar texten speglas och utvecklas i musiken. Ämnet är högst aktuellt i vår oroliga tid, och Börtz understryker att om något ska kunna bli bättre här i världen, är det upp till oss människor.
Jag ville lägga mitt ålderdomliga ord
i era drömmar, utan att väcka er. Viska:
Skapelsen är ännu ofullbordad.
Och det är er den hoppas på.
Kjell Espmark ur Skapelsen