Mozart i variationer
Mozart stod på höjden av sin karriär när han skrev sin tjugonde pianokonsert, och den har också blivit ett av hans mest älskade verk. I denna Fredagskonsert bjuder vi dessutom på musik som på olika sätt utgår från, eller har inspirerats av, Mozart. Dirigent och solist är den tyske världsstjärnan Frank Dupree.
Frank Dupree är född 1991 och är i grunden jazzslagverkare med egen trio. Parallellt med jazzen har han en framgångsrik internationell karriär som klassisk pianist och dirigent. På Malmö Opera kommer han att dirigera Mozarts Pianokonsert nr 20 från pianot, precis som tonsättaren själv gjorde under sin tid.
Mozart var 29 år när han skrev konserten 1785. Han hade fyra år tidigare slagit sig ner i musikens huvudstad Wien och snabbt gjort sig ett namn, både som kompositör och pianist.
Mitten av 1780-talet var en mycket framgångsrik period för Mozart, både kreativt och ekonomiskt. 1784-1785 skrev han elva pianokonserter (nr 14-24), som han uruppförde vid ytterst populära och inkomstbringande tillställningar. Tyvärr satte han sprätt på pengarna i högre takt än han drog in dem.
De inledande takterna i Pianokonsert nr 20 är fyllda av spänning. Med små medel skapar Mozart stor dramatik som håller i sig under satsens gång.
Andra satsen är en stillsam romans med en enkel och mycket känd melodi i centrum. I tredje och sista satsen är dramatiken tillbaka, underblåst av pianosolistens virtuosa och halsbrytande löpningar.
Musikalisk dialog
Allra först i konsertprogrammet spelas Dialog med Mozart av den ungerske tonsättaren Péter Eötvös (uttalas ötvösch). Denna musikaliska dialog är uppbyggd av ett antal brottstycken och skisser som Mozart av olika anledningar inte vidareutvecklade till fullödiga kompositioner. Eötvös citerar, varierar och kombinerar fragmenten med sin egen musik på ett spänstigt och kongenialt sätt.
Lyssna efter den återkommande signalen bestående av fem försiktiga slag på krotaler (ett klockliknande slagverksinstrument), som hörs varje gång ett nytt originalfragment introduceras.
Finalen baseras på ett jakttema för stråkar, som Eötvös ställer mot en otroligt svängig slagverksstämma. Då och då smäller det till som av jägarens bössa. Dialogen slutar i dramatisk duell!
Efterfrågat stycke
Sist framförs ett stycke som har efterfrågats av vår publik: Variationer och fuga över ett tema av Mozart av 150-årsjubilaren Max Reger. I likhet med Péter Eötvös har Reger utgått från Mozartfragment – fast i det här fallet bara ett, som dessutom råkar vara en av hans mest kända melodier: de första åtta takterna i Pianosonat nr 11 från 1783.
Det graciösa temat presenteras av klarinett och oboe, för att sedan stötas och blötas i åtta tydligt indelade variationer, där Reger visar upp sin stora skicklighet i variationskomposition.
Verket kulminerar i en fantastisk dubbelfuga. Precis som Mozart, behärskade Max Reger konsten att sätta punkt på ett himlastormande sätt.
Text: Tor Billgren