HANDLING
Den etiopiska prinsessan Aida har tagits i fångenskap i Egypten och blivit slavinna åt kungens dotter Amneris. Aida och Radamès, som är egyptisk general och Amneris tilltänkte make, drabbas av passionerad kärlek till varandra. Deras kärlek är omöjlig och Aida följer honom självuppoffrande i graven.
UNGA STJÄRNOR
I titelrollen alternerar två unga stjärnskott på operahimlen, sydafrikanskan Kelebogile Besong och ukrainskan Oksana Kramareva.
ETT MÄSTERVERK
Med Aida skapade Giuseppe Verdi (1813- 1901) ett musikaliskt mästerverk där han förenar italiensk skönsång med fransk grand opera. När han skrev Aida var han redan världsberömd. Vanligt folk visste vem han var, inte minst som förkämpe för Italiens enande.
Uruppförandet av Aida på den egyptiska operan 24 december 1871 blev en stor framgång. När operan ett par månader senare sattes upp på La Scala i Milano, var framgången minst lika stor och Aida har sedan dess ständigt spelats på en scen någonstans i världen.
REGI, SCENOGRAFI & KOSTYM
Regissör Staffan Valdemar Holm och scenograf/kostymdesigner Bente Lykke Møller är radarparet som sätter upp operan. Välkända i Malmö sedan 1990-talet då Staffan var chef för Malmö Dramatiska Teater och de båda gjorde en mängd uppmärksammade uppsättningar på Hipp och Intiman. Det är dock första gången de gör en uppsättning på Malmö Operas stora scen.
Parets särpräglade stil känns igen även i Aida. Bente Lykke Møllers sparsmakade scenografi är en mörk, pampig pelarsal och kostymerna är vackra men enkla och tidsneutrala. Staffan Valdemar Holm vill med sin regi förmedla den dramatiska och allmängiltiga historien om den starka övermakten och den dödsdömda kärleken.
Kostymskisser av Bente Lykke Møller
FRED
Aida är kanske mest känd för sina stora ceremoniella scener fyllda med folkmassor. Men det är också en opera i intimt kammarformat med flera stora duetter som tar andan ur publiken. Det övergripande temat och budskapet i Malmö Operas uppsättning är PACE - det italienska ordet för FRED.