I denna uppsättning av Barberaren i Sevilla, hämtad från operafestivalen i Glyndebourne, är det tydligt varför den blivit en av de mest älskade operorna – humorn, auktoritetstrotset och de kända melodierna. Men det började med en blodig näsa, en envis katt och en kör av buanden.
Gioacchino Rossinis opera Barberaren i Sevilla är en av de mest sedda, älskade och nynnade operorna någonsin. Full av humor berättar den en historia om hur ung kärlek besegrar dumhet och girighet. Men det är en komedi med en dramatisk förhistoria. Det som nu är en älskad klassiker var ingen succé vid urpremiären 1816 på Teatro Argentina i Rom.
”Bästa tänkbara sångarfest”
Matti Edén, Sydsvenskan
FRÅN KATASTROF TILL TRIUMF
Gioacchino Rossini var nervös. Hans nya opera, enligt legenden skriven på bara 19 dagar, baserades på Beaumarchais pjäs Barberaren i Sevilla. Rossini kallade dock sin opera Almaviva, eftersom hans äldre kollega Giovanni Paisiello redan skrivit en opera på temat och inte alls var förtjust över konkurrensen. Namnbytet lugnade dock inte Paisiellos anhängare, som uppmuntrade (och möjligen betalda) av kompositören fyllde operahuset.
Det blir en total katastrof. En av sångarna snubblar på en scenlucka och får spela med blodig näsa. En katt vandrar in på scenen och vägrar gå därifrån. Kvällen slutar med att publiken buar och skanderar “Paisiello! Paisiello!”.
Rossini såg aldrig den andra föreställningen. För att slippa ytterligare hånfulla buanden stannade han hemma. När en stor skara skränande människor samlades utanför hans hus på kvällen gömde han sig i stallet. Men snart gick det upp för honom att det faktiskt var hyllningar och jubel han hörde.
Barberarens triumftåg över världen kunde börja. Den milda galenskapen, humorn, auktoritetstrotset och de sprittande glada melodierna gör den till en av de mest spelade operorna i världen, oemotståndlig för publik i alla åldrar.
HANDLINGEN I KORTHET
Den unge greve Almaviva är förälskad i Rosina. Han tar kontakt med henne under det falska namnet Lindoro, säger att han är en fattig student och får veta att hans känslor är besvarade. Hon vaktas dock noga av sin gamle förmyndare, doktor Bartolo, som själv vill gifta sig med henne. Almaviva och hans vän, barberaren Figaro, gör allt de kan för att lura Bartolo. Och naturligtvis får de unga älskande varandra i slutet.
GIOACCHINO ROSSINI
Om man söker på Barberaren i Sevilla på Internet Movie Data Base får man över 70 000 träffar. Det är ingen överdrift att säga att Rossinis musik har hörts av de allra flesta människorna i världen med tillgång till film eller tv.
Han var oerhört produktiv och skrev ett 40-tal operor, den första när han var 18. Han drog sig tillbaka från operakomponerandet vid 37, hyllad och älskad, och ägnade sig därefter till stor del åt att uppfinna maträtter och, senare i livet, hålla uppmärksammade salonger dit tidens rika och begåvade slogs för att få komma.
Gioacchino Rossini dog i Paris 1868. Han efterlämnade en stor förmögenhet som bland annat gick till att bygga ett hem för fattiga musiker. 4 000 människor kom på hans begravning.
Vill du veta mer om Rossini rekommenderar vi Sveriges Radios Klassikerpodden, som ägnat ett helt avsnitt åt kompositören.
Lyssna på Klassikerpodden om Rossini
REGISSÖR OCH SOLISTER
För regin svarar den prisade engelska regissören Annabel Arden. Hon är en av medgrundarna till berömda Théâtre de Complicité och arbetar på operahus som Covent Garden, Engelska Nationaloperan, Liceu i Barcelona, Wales nationalopera och Houston Grand Opera.
I huvudrollerna ser vi tre uppmärksammade solister som regelbundet sjunger på världens stora operascener: den sydafrikanske tenoren Levy Sekgapane, tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.
Erbjudande från våra vänner på Glyndebourne
Vi har kunnat glädjas åt både En midsommarnattsdröm och nu Barberaren i Sevilla i samarbete med Glyndebourne. Nu erbjuder de dig 25% rabatt så att du kan ta del av deras produktioner via deras streamingtjänst.
Se utbudet på Encore
Din rabattkod: MALMO22ENCORE
Koden fungerar endast på dator, ej mobil.