En sommardag på 1830-talet möts Sara och Albert på en båtresa mellan Stockholm och Lidköping. Under dagarna som följer fördjupas deras relation och kärleken börjar spira. Men är Sara beredd att ge upp sitt yrke och sin frihet för att bli Alberts fru?

 

"…här visar den erfarna och kompetenta librettisten Maria Sundqvist att det går. Hon har valt de rätta formuleringarna ur romanen plus detaljer som roar, är tydliga och driver berättelsen framåt." - Sveriges Radio

ANGREPP PÅ ÄKTENSKAPET

Det går an är en opera baserad på Carl Jonas Love Almqvists kända roman med samma namn, som publicerades 1839 och väckte enorm skandal. För det är inte bara en charmig kärlekshistoria mellan två unga människor, utan också ett angrepp på äktenskapet som institution och det då rådande skråväsende som hindrade kvinnor att bli ekonomiskt självständiga.

De frågor som Almqvist tog upp till debatt på 1800-talet genljuder i samhällsdebatten än idag och premiären på vår turnéuppsättning sker ganska precis 100 år efter att kvinnor fick rösträtt i Sverige.

Operan hade urpremiär på Läckö slott 2016 och fick ett varmt mottagande. Nu gör vi den i en ny uppsättning signerad regissör Niklas Hjulström.

HANDLING

Sara och Albert möts på ångbåten Yngve Frej en sommardag 1830. Sara är en viljestark, resonerande kvinna som driver familjens glasmästeri och betalar för sig själv, Albert en underofficer som väntar på att få avancera i yrkeslivet. Båda är svåra att klassbestämma i en tid när klass betyder allt och den nya medelklassen är på väg att växa fram – och ta sig ton. 

På deras långa resa från Stockholm till Saras hem i Lidköping följer vi hur förhållandet fördjupas. Genom samtal kring kvinnans frihet, fri kärlek och kritik mot det kärlekslösa äktenskapet blir de förälskade. Men hur kan man bli lycklig och få kärleken att räcka utan att ge upp för mycket av sig själv och sin frihet?

SKANDALROMAN

Går det an att leva självständigt och fritt, enbart i kärlek och inte i äktenskap? Det var frågan Carl Jonas Love Almqvist ställde sig när han skrev romanen som operan bygger på. Svaret framgår redan av titeln: Ja, det går an. Almqvist ville ha jämlikhet mellan könen. Han såg att många gifta kvinnor for illa och tyckte att äktenskapet var omoraliskt.

När romanen gavs ut 1839 var ämnet sprängstoff och tiden var inte riktigt mogen för ett så modernt synsätt. Skandalen var ett faktum, debattens vågor gick höga och en ny genre kallad ”det går an-litteratur” uppstod. 

PERSONLIG TRAGEDI

Bråket ledde till en personlig tragedi för Carl Jonas Love Almqvist, som bland annat förlorade sitt arbete som lärare och rektor på Nya Elementarskolan. Efter det befann sig hans liv i en nedåtgående spiral. Han blev en persona non grata, fick problem med ekonomin och blev till slut tvungen att gå i landsflykt. Han slutade dock aldrig försvara det förhållnings- och levnadssätt för män och kvinnor som beskrivs i romanen.

”Nakna känslor och innerliga ögonblick”
– Sofia Nyblom, DN

”Varmt allvarsam och ibland avväpnande enkel”
– Tobias Lund, Sydsvenskan

Föreställningsbilder

Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an
Scen från Det går an

musikaliska Smakprov 

UPPHOVSPERSONER OCH KREATIVT TEAM
MUSIK Daniel Fjellström
LIBRETTO Maria Sundqvist
KAPELLMÄSTARE Max Lörstad
REGI Niklas Hjulström
SCENOGRAFI & KOSTYM Fridjon Rafnsson
LJUS Patrik Bogårdh
KOREOGRAFI Peter Svenzon
PÅ SCEN
Sara Videbeck Magdalena Risberg
Sergeant Albert Richard Hamrin
Kapten Karlsson/Drängen Hans Ola Heinpalu
Däcksjungfru Maria/Uppasserska Annette Mathilda Bryngelsson
Däcksjungfru Josefina/Bruden Kine Sandtrø
Baronessa Stjärne/Uppasserska Sigrid (Siggan) Emma Lyrén Fernandez
Baron Stjärne/Värdshusvärd Lindholm Tor Lind
ORKESTER