EN OPERA OM VINGAR, GLAS OCH KÄRLEK
Sara och Albert möts på ångbåten Yngve Frej en sommardag. En viljestark, resonerande kvinna som driver familjens glasmästeri och betalar för sig själv. En underofficer som väntar på att få avancera i yrkeslivet. Båda svåra att klassbestämma i en tid när klass betyder allt och den nya medelklassen är på väg att växa fram. Och tar sig ton.
"Intrycket blir en förträfflig föreställning som både angår och går an."
Johanna Pålsson, Dagens Nyheter
På deras långa resa från Stockholm till Saras hem i Lidköping följer vi hur förhållandet fördjupas. Genom samtal kring kvinnans frihet, fri kärlek och kritik mot det kärlekslösa äktenskapet blir de förälskade. Men hur kan man bli lycklig och få kärleken att räcka utan att ge upp för mycket av sig själv och sin frihet?
Går det an att leva självständigt och fritt, enbart i kärlek och inte i äktenskap?
Det går an väckte stor debatt när den kom ut 1839 och en ny genre kallad ”det går an-litteratur” uppstod. Detta ledde till en personlig tragedi för Carl Jonas Love Almqvist, som aldrig slutade försvara det förhållnings- och levnadssätt för män och kvinnor som beskrivs i romanen.