PRAKTFULL OPERAKLASSIKER
En kung och hans bäste vän, en förbjuden kärlek, ett oförlåtligt svek och en ödesdiger bal på Operan.
”Ja, jisses så mina trumhinnor vibrerade - på ett rent underbart bedövande sätt.”
Per Feltzin, SR
När regissör Leo Muscato och hans italienska team närmar sig Giuseppe Verdis opera Maskeradbalen gör de det med stor respekt för librettot. Historien om den svenske kung Gustav III berättas som en saga i romantisk stil och på dirigentpulten alternerar två verkliga Verdiexperter.
Vi möter de tre ungdomsvännerna Gustav, Jacob och Amelia. Gustav blir kung medan hans två vänner blir äkta makar och Jacob, med efternamnet Anckarström, anförtros positionen som chef för kungens livvaktsstyrka. Men missförstånd och svek gör att vänskapen går om intet och plötsligt svävar kungen i livsfara. Trots det ställer han till med en spektakulär maskeradbal. Och vem ska skydda honom när hans egen livvakt vänt honom ryggen?
Publiken får njuta av skönsång från ett handplockat sångarlag av yppersta klass. Lägg därtill tidstypiska 1700-talskostymer, storslagna miljöer och en fantasifull maskeradbal som går helt i svart och vitt med influenser från Andy Warhols 1960-tal.
En kung fick inte mördas
Innan uruppförandet tvingade censuren Verdi att göra ett antal förändringar då man inte ville se en kung mördas på scenen. Verdi var inte glad men gjorde till slut huvudfiguren till en guvernör i Boston. Idag framförs operan återigen oftast i svensk miljö. Alltså gör den italienske regissören Leo Muscato i en nutida iscensättning en Maskeradbal just som Verdi ville ha den och låter den utspelas under några dagar i Stockholm 1792.
Sveriges Radio, Opera i P2 var på plats på premiären
Hör föreställningen i sin helhet