HÄNDELS FÖRSTA ORATORIUM –
IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO
I samarbete med Det Kongelige Teater i Köpenhamn presenterar vi äntligen en barockopera! Händel befann sig i Italien när barockmusiken stod på topp och skrev som 22-åring sitt första oratorium, Tidens och Insiktens triumf.
Skönheten är omgiven av tre väsen: Njutningen, Tiden och Insikten som alla tävlar om att få henne att följa deras råd om hur livet ska levas. Njutningen erbjuder henne ett lustfyllt liv medan Insikten och Tiden jobbar på att få henne att agera med eftertanke. I korthet: glöm köttet och omfamna själen – det var trots allt en kardinal, Benedetto Pamphili, som skrev librettot!
"Himmelskt stort från början till slut"
Berlingske, Søren Schauser
Ett litet smakprov ur föreställningen med Lascia La Spina, originalversionen av samma melodi med Händels mest kända musikstycken Lascia ch'io pianga, Dagen är nära.
Att påven i början av 1700-talet förbjudit framföranden av operor i Rom ledde till uppkomsten av det italienska oratoriet; verk med religiöst tema ämnade att framföras i en kyrka, och utan scenerier och kostymer. Händel var en av de tonsättare som undvek förbudet genom att skriva opera skickligt förklädd till oratorium. Il trionfo del tempo e del disinganno från 1707 har dock inget religiöst innehåll.
Rollen som Skönheten sjungs av den unga och prisade talangen Mary Bevan. För det tidsenliga barock-soundet står Concerto Copenhagen – en av världens mest spännande barockorkestrar.