Wilhelm Stenhammar
Tre körvisor
Serenad för orkester F-dur
Lars Erik Larsson
Förklädd gud
Malmö Operakör
Malmö Operaorkester
Solister Christina Nilsson (sopran), Karl-Magnus Fredriksson (baryton), Lars Humble (recitatör)
Dirigent Patrik Ringborg
Pianisten Jesper Olsson underhåller med Chopin, Schubert och Rachmaninov i övre foajén under tapasmiddagen.
En lyrisk svit om medmänsklighet och en jubelhymn till våren
Malmö Operas aprilkonsert bjuder på musik av två framstående svenska tonsättare: Lars-Erik Larsson och Wilhelm Stenhammar och en innerlig text av Hjalmar Gullberg, en av Sveriges största poeter, uppskattad och djupt avhållen av en bred läsekrets.
Lars-Erik Larsson, var tonsättaren och folkbildaren som mellan 1937 och 1954 var kapellmästare och musikproducent vid Radiotjänst, ett uppdrag där det ingick att skriva musik. Anställningen innebar samarbete med diktaren Hjalmar Gullberg som också var anställd på radion. De gjorde program med diktläsning och musik och några av musikinslagen blev sedan Larssons mest berömda och mest spelade verk; Pastoralsviten och Förklädd gud.
Hjalmar Gullberg, en av det svenska 1900-talets främsta poeter, skrev dikten Förklädd gud några år innan den tonsattes. Dikten börjar Ej för de starka i världen men de svaga och är en tydlig protest mot våld. Diktaren ställer en rad frågor som vi alla någon gång ställer oss: om vår existens och om kärlekens möjligheter. Texten andas medmänsklighet och hoppfullhet när diktaren söker det gudomligas närvaro, något han menar alltid framträder fördolt, eller förklätt. Lars-Erik Larsson tonsatte dikten i nyromantisk stil och den uruppfördes av Radiotjänst i april 1940, mitt under brinnande världskrig. Verket kom att bli ett av den svenska konstmusikens mest älskade.
Wilhelm Stenhammar var Sveriges mest betydande tonsättare kring sekelskiftet 1900 och hans två symfonier, två pianokonserter och inte minst hans Serenad i F-dur spelas återkommande. Han var en förgrundsgestalt för musiklivet i Stockholm innan han 1907 blev chefdirigent för den nygrundade Göteborgs orkesterförening, nuvarande Göteborgs Symfoniker, och en lysande epok inleddes.
Stenhammars Serenad i F-dur är ett av den svenska orkestermusikens ljuvligaste verk. Stenhammar fick inspirationen till serenaden vid en resa i Italien strax efter sekelskiftet 1900, men det tog ett tag för honom att få den färdig. Verket uruppfördes 1914 av Kungliga Hovkapellet, slutversionen 1920 framfördes av Göteborgs orkesterförening, båda konserterna dirigerades av tonsättaren själv. Det är en solig serenad, fylld av italiensk vår, värme och dramatik med lika delar nordisk ljus och vemod.
Konserten inleds med att Malmö Operakör framför Wilhelm Stenhammars Tre körvisor a cappella, en tonsättning av den kände danske författaren och poeten Jens Peter Jacobsens dikter September, Seraillets Have och Havde jeg en dattersøn, o ja.
SAMTAL OM FÖRKLÄDD GUD ÄR FULLBOKAT
Innan konserten hålls ett samtal i Operagrillen 17.30 om Förklädd gud. Samtalet arrangeras av Hjalmar Gullberg-sällskapet och leds av två Gullbergkännare; Anders Palm och Carlhåkan Larsén.
PAKETPRIS 479 kr
Samtal om Förklädd gud samt tapastallrik/kaffe/kaka och konsert.