Musikalen Next to normal gjorde dundersuccé på Broadway, har vunnit både Pulitzerpris och flera Tony Awards och spelas nu över hela världen. Det är en aktuell och starkt berörande berättelse, ett skruvat familjedrama med plats för både skratt och gråt. Helt enkelt en feel-everything-musikal!
Next to normal hör till den nya musikaltypen som vuxit fram ur amerikansk pop- och rocktradition. Vid Broadwaypremiären 2009 nominerades den för elva (!) Tony Awards och vann tre: Bästa originalmanus, Bästa orkestrering och Bästa kvinnliga huvudroll (Alice Ripley). Den blev också den åttonde musikalen någonsin att vinna Pulitzerpriset för drama.
Musikalen fick fantastiska recensioner. Rolling Stone kallade den "Säsongens bästa nya musikal – överlägset”. New York Times skrev "En modig, hisnande musikal. Den är mycket mer än en feel-good-musikal: det är en feel-everything-musikal.”
Next to normal har blivit en internationell succé och spelas flitigt runt om i världen. I Miss the Mountains är musikalens största hit, en gripande sång om längtan efter att känna äkta känslor.
Nästan normalt
Vi möter familjen Goodman som lever ett normalt medelklassliv. Eller, nästan normalt, för mamman Diana har i många år kämpat med sin bipolära sjukdom som präglar deras tillvaro. Hennes man Dan försöker hålla ihop familjen och sköta vardagen så gott han kan.
Dottern Natalie känner sig övergiven och osynlig, i skuggan av ”favoritbarnet” Gabe som hon aldrig kan mäta sig med. Hon får en pojkvän som blir ett stöd, men snart är också han involverad i familjens trassliga tillvaro.
När Diana får ett sammanbrott och går igenom en rad behandlingar, tvingas familjen konfrontera sina rädslor. De försöker stötta varandra, men under ytan anas ett nedtystat trauma som ligger djupt begravt och påverkar dem alla.
Musikalrävar
Uppsättningen regisseras av Malmös musikalkung Ronny Danielsson. På scenen ser vi några riktiga musikalrävar, publikfavoriter som Malmö Operas publik sett många gånger: Åsa Fång, Oscar Pierrou Lindén, Rolf Lydahl, Rasmus Mononen, Michael Jansson samt Kerstin Hilldén som precis skördat framgångar som Sally Bowles i Cabaret på Göteborgsoperan.
Skratt och gråt
Next to normal pendlar mellan skruvat familjedrama à la Woody Allen och finstämd gestaltning av ett viktigt ämne. Utan att moralisera eller komma med enkla förklaringar, ger musikalen hopp och plats för både skratt och gråt.
Det är ett intimt relationsdrama, och för att komma riktigt nära publiken spelas det långt fram på scenen, som sträcker sig ända ut över orkesterdiket.
Allmängiltigt tema
Det är en musikal som många kan känna igen sig i. Vi kommer alla på ett eller annat sätt i kontakt med psykisk sjukdom och trauman i våra liv, antingen själva eller via vänner och anhöriga.
”Alla människor, oavsett vem man är, kan hitta beröringspunkter i den här musikalen. Alla har vi blivit svikna, man kanske har förlorat någon eller varit med om traumatiska händelser som präglar en. Det är väl det som gör att den är så drabbande.” - Rolf Lydahl