Giuseppe Verdis opera Falstaff är en förväxlingskomedi baserad i huvudsak på Shakespeares pjäser Muntra fruarna i Windsor och Henrik IV. I operans berömda slutfuga konstateras att allt i världen är ett enda stort skämt. Men kan bara hålla med: I dessa tider känns det som om verkligheten är precis lika absurd som en operakomedi.

För att garantera säkerheten för de medverkande har vi tvingats lägga vår ursprungliga idé för Falstaff, Shakespeare möter Orwells Djurfarmen, på hyllan.

NYTT KONCEPT

På rekordtid har regissören Lotte de Beer och scenografen Christof Hetzer i stället arbetat fram en rykande dagsaktuell, fullständigt galen samtidskomedi med Zoom-möten, TV-inspelningar, emojis och fake news – Shakespeare möter Fox News och Desperate Housewives!

Falstaff befinner sig i en nutida TV-studio klädd i kostym, men är precis lika bufflig, fåfäng, feg och opålitlig som i Shakespeares original. Och han blir precis lika grundlurad av de smarta kvinnor han själv försöker lura.

Lotte de Beer gjorde succé 2018 med en omtalad Den flygande holländaren här i huset. I dagarna blev hon utsedd till chef för en Europas mest prestigefyllda operahus, Volksoper Wien.

I ROLLERNA

Vår Falstaff är den georgiske barytonen Misha Kiria, känd från Europas stora operascener: La Scala i Milano, Nationaloperan i Amsterdam, Bregenzer Festspiele, Deutsche Oper Berlin, operan i Madrid, Barbican Hall i London etc. Hör Misha Kiria här 

 

Lotte de Beer och Christof Hetzer förklarar det nya konceptet för sin uppsättning.

MUSIK Giuseppe Verdi
LIBRETTO Arrigo Boito

DIRIGENT Steven Sloane/David Niemann
REGI Lotte de Beer
SCENOGRAFI & KOSTYM Christof Hetzer
SCENOGRAFI- & KOSTYMPARTNER Agnes Hasun
KOREOGRAFI Gail Skrela Hetzer
LJUS Alex Brok
VIDEODESIGN Charlotte Rodenstedt, Bloody Honey
DRAMATURG Peter te Nuyl

ROLLER

Mrs Quickly Maria Streijffert
Meg Page Matilda Paulsson
 

Malmö Operaorkester
Malmö Operakör

Skickligt och fyndigt gjord

- Per Feltzin, Sveriges Radio 

Läs mer på sverigesradio.se 

 

”Roligt och underhållande” 
Lars-Erik Larsson, Skånska Dagbladet

Läs mer på skd.se

 

Fler recensioner
”Covid-säker screwballkomedi” 
Läs mer på svd.se 

“En sjov forestilling” 
Läs mer på gregersdh.dk

“Inspirerande men tveeggad upplevelse” 
Läs mer på kristianstadsbladet.se

“En helt underbar opera” 
Läs mer på aftonbladet.se

“Kul, stökigt och faktiskt lite tankeväckande” 
Läs mer på svt.se