Giuseppe Verdis opera Falstaff är en förväxlingskomedi baserad i huvudsak på Shakespeares pjäser Muntra fruarna i Windsor och Henrik IV. I operans berömda slutfuga konstateras att allt i världen är ett enda stort skämt. Men kan bara hålla med: I dessa tider känns det som om verkligheten är precis lika absurd som en operakomedi.
För att garantera säkerheten för de medverkande har vi tvingats lägga vår ursprungliga idé för Falstaff, Shakespeare möter Orwells Djurfarmen, på hyllan.
NYTT KONCEPT
På rekordtid har regissören Lotte de Beer och scenografen Christof Hetzer i stället arbetat fram en rykande dagsaktuell, fullständigt galen samtidskomedi med Zoom-möten, TV-inspelningar, emojis och fake news – Shakespeare möter Fox News och Desperate Housewives!
Falstaff befinner sig i en nutida TV-studio klädd i kostym, men är precis lika bufflig, fåfäng, feg och opålitlig som i Shakespeares original. Och han blir precis lika grundlurad av de smarta kvinnor han själv försöker lura.
Lotte de Beer gjorde succé 2018 med en omtalad Den flygande holländaren här i huset. I dagarna blev hon utsedd till chef för en Europas mest prestigefyllda operahus, Volksoper Wien.
I ROLLERNA
Vår Falstaff är den georgiske barytonen Misha Kiria, känd från Europas stora operascener: La Scala i Milano, Nationaloperan i Amsterdam, Bregenzer Festspiele, Deutsche Oper Berlin, operan i Madrid, Barbican Hall i London etc. Hör Misha Kiria här