I denna uppsättning av Barberaren i Sevilla, hämtad från operafestivalen i Glyndebourne, är det tydligt varför den blivit en av de mest älskade operorna – humorn, auktoritetstrotset och de kända melodierna. Men det började med en blodig näsa, en envis katt och en kör av buanden. 

Gioacchino Rossinis opera Barberaren i Sevilla är en av de mest sedda, älskade och nynnade operorna någonsin. Full av humor berättar den en historia om hur ung kärlek besegrar dumhet och girighet. Men det är en komedi med en dramatisk förhistoria. Det som nu är en älskad klassiker var ingen succé vid urpremiären 1816 på Teatro Argentina i Rom.

”Bästa tänkbara sångarfest”
Matti Edén, Sydsvenskan

FRÅN KATASTROF TILL TRIUMF 

Gioacchino Rossini var nervös. Hans nya opera, enligt legenden skriven på bara 19 dagar,  baserades  på  Beaumarchais pjäs Barberaren i Sevilla. Rossini kallade  dock  sin opera  Almaviva, eftersom hans  äldre  kollega  Giovanni Paisiello  redan skrivit en opera på temat och inte alls var förtjust över konkurrensen. Namnbytet lugnade dock inte Paisiellos anhängare, som uppmuntrade (och möjligen betalda) av kompositören fyllde operahuset.  

Det blir en total  katastrof. En av sångarna  snubblar på en scenlucka och får spela med blodig näsa. En katt vandrar in på scenen och vägrar gå därifrån. Kvällen slutar med att publiken buar och skanderar “Paisiello!  Paisiello!”.   

Rossini såg aldrig den andra föreställningen. För att slippa ytterligare hånfulla buanden stannade han hemma. När en stor skara skränande människor samlades utanför hans hus på kvällen gömde han sig i stallet. Men snart gick det upp för honom att det faktiskt var hyllningar och jubel han hörde. 

Barberarens triumftåg över världen kunde börja. Den milda galenskapen, humorn, auktoritetstrotset och de sprittande glada melodierna gör den till en av de mest spelade operorna i världen, oemotståndlig för publik i alla åldrar.  

HANDLINGEN I KORTHET 

Den unge greve Almaviva  är förälskad i Rosina. Han tar kontakt med henne under  det  falska namnet  Lindoro, säger att han är en fattig student och får veta att hans känslor är besvarade.  Hon vaktas  dock  noga  av sin gamle förmyndare, doktor  Bartolo, som själv  vill gifta sig med henne.  Almaviva och hans vän,  barberaren Figaro,  gör allt de kan för att lura  Bartolo.  Och naturligtvis får de unga älskande varandra i slutet. 

Läs hela handlingen

GIOACCHINO ROSSINI 

Om man söker på Barberaren i Sevilla på Internet Movie Data  Base  får man över 70 000 träffar. Det är ingen överdrift  att säga att Rossinis musik har hörts av de allra flesta människorna i världen med tillgång till  film eller tv.  

Han var oerhört produktiv och  skrev  ett 40-tal operor, den första när han var 18. Han drog sig tillbaka från  operakomponerandet vid  37, hyllad och älskad, och ägnade sig därefter  till stor del  åt att uppfinna maträtter och, senare i livet, hålla uppmärksammade salonger dit tidens rika och begåvade slogs för att få  komma.   

Gioacchino  Rossini dog i Paris 1868. Han efterlämnade en stor förmögenhet som bland annat gick till att  bygga ett hem för fattiga musiker. 4 000 människor kom på hans begravning. 

Vill du veta mer om Rossini rekommenderar vi Sveriges Radios Klassikerpodden, som ägnat ett helt avsnitt åt kompositören. 

Lyssna på Klassikerpodden om Rossini 

REGISSÖR OCH SOLISTER

För regin svarar den prisade engelska regissören Annabel Arden. Hon är en av medgrundarna till berömda Théâtre de Complicité och arbetar på operahus som Covent Garden, Engelska Nationaloperan, Liceu i Barcelona, Wales nationalopera och Houston Grand Opera.  

I huvudrollerna ser vi tre uppmärksammade solister som regelbundet sjunger på världens stora operascener: den  sydafrikanske tenoren Levy  Sekgapane, tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.

Erbjudande från våra vänner på Glyndebourne

Vi har kunnat glädjas åt både En midsommarnattsdröm och nu Barberaren i Sevilla i samarbete med Glyndebourne. Nu erbjuder de dig 25% rabatt så att du kan ta del av deras produktioner via deras streamingtjänst. 
Se utbudet på Encore
Din rabattkod: MALMO22ENCORE
Koden fungerar endast på dator, ej mobil. 

UPPHOVSPERSONER
MUSIK Gioacchino Rossini
LIBRETTO Cesare Sterbini
KREATIVT TEAM
DIRIGENT Alexander Joel, assisterande dirigent David Niemann
REGI Annabel Arden
SCENOGRAFI, KOSTYM & MASK Joanna Parker
KOREOGRAFI ORIGINALUPPSÄTTNING Toby Sedgwick
KOREOGRAFI NYUPPSÄTTNING Maxime Nourissat
LJUS NYUPPSÄTTNING Simon Corder
PÅ SCEN

FIGARO Rafael Fingerlos / Cover: Modestas Sedlevičius 
GREVE ALMAVIVA Levy Sekgapane  
ROSINA Theresa Kronthaler
BASILIO Christophoros Stamboglis
BARTOLO Daniel Giulianini
BERTA Elin Eriksson
FIORELLO Eric Lavoipierre
EN OFFICIER Stefano Olcese
GAETANO Maxime Nourissat
AMBROGIO Joaquin Cozzetti
BEPPE Pelle Ask
DEN OSYNLIGE Jacob Danielsson

Malmö Operas herrkör
Malmö Operaorkester

 

 

Malmö Operaorkester under ledning av dirigent Joachim Gustavsson spelar ouvertyren i Barberaren i Sevilla. 

Foto: Jonas Persson

Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla
Barberaren i Sevilla

”Härlig känsla av riktig opera”

Lars-Erik Larsson, Skånskan

 

”Gnistrande energiskt driv”

Mattias Gejrot, Kristianstadsbladet

 

”Med en festlig Barberen i Sevilla fejrer Malmö Opera den fulde genåbning af kulturlivet”

Pia Fossheim. Ascolta, fem stjärnor av sex

 

"Utmärkta internationella sångare i Malmös 'Barberaren'"

Lennart Bromander, Aftonbladet

 

© Glyndebourne Productions Ltd 
IL BARBIERE DI SIVIGLIA is a Glyndebourne production

Levy Sekgapane

Intervju med Levy Sekgapane